Publicerad 2017-11-21

Sham och Filip fick stipendium för att besöka matte-konferens

Bild på Filip Melberg som räknar matematik

Sham Alatwan från Naturvetenskapsprogrammat och Filip Melberg från Teknikprogrammet fick stipendium för att delta i Sonja Kovalevsky dagarna på Karlstads Universitet. Detta på grund av sitt intresse för matematik. Här berättar Sham vad de gjorde på denna konferens.

Först åkte vi tåg tillsammans torsdagen den 9/11-2017 från Köpings station. När vi sedan bytte tåg träffade vi ett par andra studenter som också var på väg mot samma evenemang. De satt mittemot oss. Därför tillbringade vi resetimmen med att lära känna varandra och berätta om våra skolor samt vilka kurser vi läser osv. Så småningom var tåget framme i Karlstad och vi, tillsammans med många andra, promenerade i drygt tio minuter i den härliga staden för att komma till Scandic Hotell där vi skulle bo. Totalt var vi ca 60 tjejer och lika många killar från olika skolor runt om i landet. Alla utdelades rum, namnskyltar samt en svart jacka med konferensens namn på baksidan. Kl. 18:00, alltså en timme senare, samlades vi för att äta middag och mingla.

Bild på Malte som underhöll publiken

Malte, en mycket härlig och rolig musiker (före detta matematiklärare) uppträdde och underhöll publiken med låtar och skoj.

De flesta satt kvar länge efter att minglet var slut och pratade om vad man hade för förväntningar och, förstås, vad man håller på med för gymnasiearbete. Hursomhelst, vi gick till våra mysiga rum där vi bodde fyra och fyra och avslutade dagen med en kort pratstund som följdes av en lässtund innan vi somnade.

Morgondagen började tidigt och efter en god hotellfrukost körde ett par bussar hela gänget till Karlstads Universitet. Efter knappt tio minuter var vi framme och blev hänvisade till en stor sal där, bland annat, universitets rektor välkomnade oss. I samma sal hade vi många föreläsningar som alla hade samma syfte, nämligen hur viktig matematiken är för samhället och dess utveckling.

Bild från föreläsning om GeoGebra

Utforskande aktivitet med GeoGebra

På förmiddag hade vi tre föreläsningar varav två var på engelska och handlade om allt från bankbranschen till ”Social forces”. Efter lunchen kl.12 hade vi en kort genomgång om GeoGebra för att sedan workshoppa två och två med webb-versionen av det programmet. Denna workshop hade namnet ”Utforskande aktivitet med GeoGebra”.

Bild med citat

De sista två föredragen handlade om kryptografi och säkra system respektive om Kovalevskys liv som universitets förra rektor föreläste om. Kl.18 körde bussarna oss tillbaka till hotellet och snart var det middag. Värmlands museum låg bara ett par minuter från där vi bodde och det var menat att vi skulle äta kvällsmaten där. Därför gick vi dit och fick äta en vällagad middag samt en god efterrätt. Den trevliga musikern, som fanns tillgänglig under hela vår vistelsetid där, gjorde ytterligare ett uppträdande tillsammans med sin dotter denna kvällen också. En trollkarl var också närvarande och det blev såklart massor med trick, låtar och skratt. När vi var klara gick vi tillbaka till hotellet och många av oss satt tillsammans och klurade på ett papper med komplicerade problemlösnings uppgifter som vi hade fått under dagen. Det var en mycket behaglig stund då vi satt med våra varma tekoppar och lyckades komma fram till några av lösningarna. Därefter insåg vi att vi behöver packa våra väskor inför morgondagens hemresa och dagen blev avslutad på samma sätt som den förra.

Bild från rymd-föreläsning

Lördagen startade ännu tidigare än fredagen. Vi åt frukost, checkade ut och tog med våra resväskor till universitet. Först hade vi en föreläsning av en professor på Sussex universitet i England som pratade om bland annat differentialekvationer och derivator. Efter det var det dags för en problemlösningstävling, vi delades upp i tjugo grupper, satt på olika platser och satte igång med hårt arbete. Det var åtta frågor och vi fick en och en halv timmes tid på oss. Sedan lämnade alla grupper in sina svar och de första tio grupperna kallades för grupp ett och gick på en mycket härlig undervisning om rymden.

Bild på Sham Alatwan

Samtidigt fick grupp två (grupp 11-20) se tävlingsbilar som studenter på universitetet har byggt ihop och som tävlar i världsnivå. I den senaste tävlingen kom deras bil nummer tre. Efter lunchen bytte man de två grupperna med varandra och sedan var svaren till tävlingen rättade och konferensen fullbordades med fika och prisutdelning. Alla vi tog farväl och önskade varandra lycka till med allting. En buss släppte av oss vid järnvägsstationen och då var det slut på tre mycket inspirerande och givande dagar på den trevliga staden Karlstad.

Tack Ullvi// Sham Alatwan

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan: