Publicerad 2018-04-11

Ekonomiprogrammet på besök i Prag

Solig bild på elever i Prag

Vecka 15 befann sig 16EK tillsammans med lärare från programmet på besök i undersköna Tjeckien och dess huvudstad Prag. Här kan du läsa rapporter från deras resa dag för dag.

Två tjejer med resväskor på väg till Prag

Resan till Prag gick smidigt och utan problem. De flesta sov på bussen och planet förutom Ricko som blev betuttad i den 80-åriga f.d tennisstjärnan som charmade honom på planet ner till Prag.

Väl i Prag möttes vi av 22°C och sol vilket var väldigt glädjande. Det påminner verkligen om svensk sommar!

Runt kl 16:00 var vi framme vid hotellet och sedan gick vi till stan för att äta och ha fritid. Det blev en kväll med en blandning av god mat, shopping och sightseeing. Nöjda och glada är vi ☀️
/Emma, Sofie och Helena i 16EK

Dag 2: Gymnasiebesök, mystisk stadsvandring och magnifik utsikt som gav trötta ben

Bild från gymnasieskola i Prag

Vid 07.50 åkte halva gruppen till Gymnázium Českolipská via kollektivtrafik. Resan dit tog cirka en halvtimme och naturen och miljön var väldigt fin. Väl framme vid gymnasiet möttes vi utav deras lärare i engelska. De tog oss till klassrum och vi fick delta på en lektion i engelska. Inne på lektionen var det quiz om Sverige, samt quiz om Tjeckien, det avslutades sedan med frågor om bägge länder och en rundtur i skolan. Det var väldigt trevligt och intressant att besöka ett tjeckisk gymnasium då man fick en inblick i hur deras skola ser ut och hur deras skolsystem fungerar.

Bild på hela klassen i solen

Vid kvart över 8 på kvällen så gick hela 16EKb till stan för att gå "Mysterious underground tour" en stadsvandring där eleverna fick lära sig om historiska personer, historiska byggnader samt fick se olika underjordiska tunnlar och bebyggelser. Tunnlarna var väldigt gamla och har använts som hem för de gamla kungarna men också som skyddsbunkrar för de som ville skyddas från nazisterna under andra världskriget. Eleverna fick också se hur en gammal tortyrkammare såg ut. Det var både intressant, lärorikt och roligt. Vissa elever tyckte mindre om tortyrkammaren men det mesta som vi fick vara med om var trevligt.
/William och Andreas

Bild på klassen vid Petrinkullen i Prag

Halva ekonomgruppen var på skolbesök och resten tog sig till Petrinkullen, som är Prags nästa utsiktsställe. Bergbanan som skulle ta oss upp till toppen var tyvärr trasig vilket gjorde att vi fick ta oss dit till fots. Det var både brant och jobbigt men utsikten var magnifik. Vi tog oss dessutom upp ytterligare lite högre genom att gå de 299 trappstegen upp i Petrintornet. När dagen var slut hade de flesta av oss gått mellan 20 000 och 34 000 steg, trötta ben är ingen underdrift.

/Helena

Dag 3: Besök i Terezin

Bild från museet i Ghetta

Dagen började med en bussresa som skulle avgå klockan 10.00. Men eftersom bussen gick sönder så kom vi iväg något senare mot staden Terezin. Där hade vi en guide som visade oss runt på ett Getto/koncentrationsläger (ett läger för judar). Totalt så sändes 141.000 judar till detta läger, 33.500 av dem dog av svält och sjukdomar.

Efter en stunds vandring så fick vi en lunchpaus, den spenderades ute i 22 graders sol, underbart! Sedan fortsatte rundturen i några timmar till innan bussen avgick ”hem” till Prag klockan 16.30. Därefter fick vi egentid resten av kvällen.

Bild på 16Ek i Prag-solen

/Lisa G, Helen, Oliwia

Dag 4: Tidig morgon följd av tre intressanta rundturer

Elever från 16EK utanför Prag-borgen

Vid 07.00 i morse så ringde klockan vilket innebar att många var vääääldigt trötta. Vi skulle åka till pragborgen vid 08.00. När vi kom fram var man först tvungen att gå igenom en säkerhetskontroll så att man inte hade något opassande på sig. Varför man var tvungen att göra det är för att premiärministern och presidenten har sitt residens där. Slottet var gigantiskt och är det största historiska slottet i världen. Det är 570 meter högt och ungefär 170 meter brett. Det var en rolig upplevelse att få se det.

Klockan 10 så drog vi oss vidare till Kafka-museet där vi fick gå med en guide som förklarade lite om Kafkas liv, historier och böcker. Det var ganska intressant då Kafka är den mest kända författaren här i Tjeckien. Efter det så var det fritt i ca 2 timmar och då passade det att få i sig lite lunch och njuta av solskenet.

Bild från utställning om Andra världskriget

Sedan bar det vidare mot en kommunist- och andravärldskrigettur som varade i ca 3 timmar. Där fick vi bl.a gå på gator och i en kyrka där det andra världskriget hade utspelat sig och även se bilder från hur det såg ut då. Det var en extrem upplevelse och lite overkligt. Vi lärde oss en hel del om hur det andra världskriget såg ut här i Tjecken av vår guide. Det var en mycket intressant tur eftersom vi lärde oss mycket nytt vi inte visste innan och att vi fick uppleva det på plats.

/Hampus och Tage

Bildspel med fler bilder från studieresan till Prag

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan: