Publicerad 2018-04-11

Naturvetenskapsprogrammet på Island

Gruppbild på 16NA på Island

Tvåorna på Naturvetenskapsprogrammet besöker den här veckan Island. Läs om deras resa här.

Dag 1: Vattenfall och kalla dopp

Två tjejer tittar på den fina naturen på Island

Pigga och glada var vi när vi vaknade på morgonen. Vi lämnade den härliga hästgården för att ta oss söder ut mot Lava Center där vi fick se en interaktiv utställning om vulkaner. Därefter tog vi oss till Skogar Museum. Ett friluftsmuseum som visar hur det isländska samhället har sett ut genom tiderna.

Nästa destination var det fascinerande vattenfallet Skogafoss. Vi fick klättra många trappsteg för att komma upp till toppen av vattenfallet. Trots att alla blev blöta och kladdiga så var vi väldigt glada och tog massor av bilder. Dagen hade ännu mer att erbjuda och vi åkte vidare till Svarta stranden där vi åt lunch tillsammans. Många av oss gick och pratade andra turister för att utveckla våra språkfärdigheter.

Gruppbild vid vattenfall på Island

Nära Svarta stranden finns det en hög kulle som kallas Dyrholaey, där man kan se hela stranden. Vi tog minibussen upp på en krokig väg men det var ändå roligt och stämningen var på topp. Där uppe fick vi veta av de som var där före oss att det fanns valar, men tyvärr så fick vi inte syn på någon. På vägen pågick bra diskussioner med guiden, där vi fick allmän information om Islands natur, djur och samhälle.

Sista stället som vi besökte var Seljalandsfoss, som är Islands näst högsta vattenfall. Några modiga elever vågade doppa sig i det kalla vattnet. Vi gick bakom vattenfallet och när solen kom fram så syntes en vacker regnbåge. Vi var trötta, hungriga, blöta, och halvfrusna när vi återvände till vår lilla hästgård. Som tur var fick vi en väldigt god isländsk lammsoppa som värmde upp våra kroppar. Dagen tog då officiellt slut och vi ser fram emot morgondagens äventyr.

Dag 2: Game of Thrones, äventyrlig väg till vattenfall och god pizza

Vattenfall på Island

Dagen startade med ett besök på vattenfallet Hjálparfoss, och fortsatte sedan till en inspelningsplats för Game of Thrones, en gammal vikingaby. Därefter fortsatte dagen med ytterligare ett vattenfall, denna gång Haifoss, ett av Island högsta vattenfall med hela 122 meters fallhöljd.

Vägen till vattenfallet var ett äventyr då vi knappt höll på att komma fram på grund av översvämmade delar, is och dålig väg. Detta skapade problem för bussen att komma fram. När bussen hade släppt av oss, fastnade den, och klassen fick hjälpa till att få loss den. Efter bussincidenten började vandringen som tog 4 timmar att genomföra. Vandringen tog extra lång tid på grund av snö och is på bergen vilket gjorde det svårare att komma fram.

Bild på elev som tittar på utsikten på Island

Under vandringen fyllde vi på vattenflaskorna med källvatten, såg fantastiska vyer och tog massor av kort. Vandringen slutade med i en forna vikingaby som hade en speciell historia bakom sig.

God pizza från boendet, och bad i en närliggande het källa avslutade dagen.

Dag 3: Geisrar, kontinentalspricka och Blå Lagunen

Vi vaknade upp till ett blåsigt och smått regnigt Island. Trots det rullade bussen iväg med glada miner mot dagens första destination, Gullfoss, som är ett av Islands mest kända och spektakulära vattenfall. Efter några minuter av fotograferande och beskådande drog vi vidare mot det gejserrika området Geysir där vi kunde beskåda den aktiva gejsern Strokkur, som sprutade upp vatten till ca 20 meter var tionde minut. Nästa mål var kontinentalsprickan Tingvellir, som delar upp Europa och Nordamerika. Här samlades Islands första ledare till vad som kan kallas deras första riksdag, som fått namnet Alltinget. Detta skedde år 930, bara 60 år efter att de första människorna kom till Island, vilka var norrmän.

Gruppbild

Vid lunchtid stannade vi till i Reykjavik för att utforska gator, småhandla och äta en god lunch. Sist men inte minst fick vi ett avslappnande avslut på dagen i Blå Lagunen, en termisk badanläggning med 40-gradigt svaleångande vatten.

Sovande bussades vi tryggt och lugnt tillbaka till vårt trevliga boende där supergod middag väntade.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan: