Publicerad 2018-04-11

Samhällsvetenskapsprogrammet i Berlin

Exempelbild

Vecka 15 åkte Samhällsprogrammet årkurs två på studieresa till Berlin. Läs om deras äventyr här. De fick tillsammans med några lärare uppleva staden och dess historia. Utöver stadsvandring och kunskap fick de ta del av kulturen, maten och atmosfären som Berlin erbjuder.

Dag 1: Avresa från Köping

Allt gick enligt planen, alla elever var i tid (för första gången på tre år:-)), bussen var i tid och vi hann till och med kasta i oss något att äta på Arlanda. Sedan kom prövningarna... Flyget var lite sent, men vi flög in förseningen. Biljettförsäljningen där vi skulle hämta våra beställda transferbiljetter stängde strax efter vår ankomst till Schönefeld, men vi hann precis hämta ut dem. Vi fick en avgångstid för transfertåget in till city... 22.03, men det kom inte... Det kom ett tåg 22.26, som gick åt fel håll - det tog vi tack och lov inte. 22.44 kom det ett som skulle åt vårt håll och det tog vi. På grund av vägarbeten och avstängda leder så fick vi åka runt och byta till U-bahn vid Friedrichstrasse. Där var all ork slut och vi var tvungna att mellanlanda på McDonalds för att orka ända fram. Inte förrän efter midnatt var vi framme vid hotellet. Tur att guiden inte hämtar oss förrän 9.30 i morgon 😊

/Camilla

Dag 2: Besök i riksdagen

Bild från riksdagen i Berlin

Vi samlades framför riksdagen, det var som en svensk sommardag - solen värmde och vi satt tillsammans i klassen och väntade på att få komma in. Det var passkontroll och de tittade också igenom våra väskor och jackor på vägen in, sedan fick vi besöka riksdagen.

Bild på 16SA på studiebesök i Berlin

När vår guide kom började han med att visa oss en vägg där ryska soldater skrivit. Det var en stor del kvinnliga soldater men det visste man inte då. Det var en engelskman som designade byggnaden. Vi gick ut på en balkong i riksdagsbyggnaden där guiden berättade om muren, om beskjutning av byggnaden och om biblioteket där man samlat historiska händelser.

Vi fick besöka rummet där partierna sitter och fick höra om branden och hur nazisterna fick makten. I slutet av vårt besök fick vi besöka takterassen innan vi åkte ner igen.

/Nimco och Yasmin

Dag 3: Terrorns topografi och besök i säkerhetstunnlar under Berlin

16SA sitter i solen i Berlin

Vi satt i den stekande solen vid Berlinmuren, men det var inte därför vi var där. Vi var på väg mot Terrorns topografi, en resa genom en av de blodigaste tiderna i Tysklands historia. Där delades klassen upp i två mindre grupper.

När vi tänker på Berlin tänker vi mest på kampen mellan väst och öst, men det vi glömmer bort är att Berlin var centrum för allt som hände under andra världskriget. Centrala Berlin kanske inte har koncentrationsläger men det var här alla besluten som avslutade så många liv togs. Guiden pratade om olika polistyper och hur till och med trafikpoliserna var med på att mörda hänsynslöst. Oavsett om du var gammal eller ung, man eller kvinna, vem du än var så drevs du av den största nationalistiska andan i historien.

Bild från utställning om Terrorns typografi i Berlin

Året är 2018 och vi är 73 år smartare men det ändrar inte det faktum att det kan hända igen. Efter vårt besök på Terrorns topografi är vi säkrare än någonsin att detta är ett tillfälle där historien inte får upprepas…

/ Linnéa, Matilda-Therese, Lovisa, Felicia, Angelica och Filippa

Tänk dig att leva på en kvadratmeters yta under tio timmar i upp till 14 dagar. Detta fick vi bevittna under dagens utflykt i en av de olika säkerhetstunnlar som Tyskland har, även känt som Unterwelten.

Besök i Berlins säkerhetstunnlar

Vi fick prova på att stå fyra personer i en uppritad kvadratmeter i det gamla rummet för att förstå hur liten yta det egentligen är och det var förfärligt. Sedan provade vi istället att stå en person i rutan som var utrymmet i det nya rummet som håller i 14 dagar vilket var mer behagligt. Det var en fascinerande och spännande utflykt där vi fick se hur det var att leva under krisperioder med bombningar och "fall outs”. Man kan tänka sig att det inte är så farligt, att det bara är en bomb, men det man inte vet är om livet över tunnlarna är helt borta när man kommer tillbaka från den andra världen. Staden blir inte bara till damm utan hela klimatet blir förändrat av all radioaktivitet.

/ Dino, Majd, Benjamin, David och Kasper

Dag 4: Koncentrationslägret Sachsenhausen

4 timmar, 48 minuter och och 53 sekunder på en av jordens mest avskyvärdaste platser. Med hängande huvuden och släpande fötter gick människor runt på Sachsenhausen i flera års tid i fångenskap av nazisterna.

Bild på grinden in till Sachsenhausen

Redan utanför de stora metallgrindarna kändes något omänskligt i benmärgen. Det gav en grupp med sex tjejer rysningar i kroppen. Varje steg var tungt att ta med tanke på vad som flera år tidigare hade hänt. Att gå in i de långa barackerna som upp mot 400 människor bott i eller känslan vi fick när guiden Maria berättade om de 30 kvinnor som blivit ihjälgasade i gaskamrarna för ett brott de kanske inte hade begått, gav oss en illamående känsla. De få timmar som vi tillbringade på koncentrationslägret Sachsenhausen var bland de värsta timmarna i mångas liv. All fakta om de omänskliga nazisterna var fruktansvärd att ta in.

Från tågstationen i Oranienburg till koncentrationslägret Sachsenhausen tog vi oss fram till fots, samtidigt som vi diskuterade hur fina husen var som låg efter gatan närmast koncentrationslägret. När vi senare kommit fram till Sachsenhausen berättade vår guide Maria att husen byggdes för användningen av SS-soldaternas boende. Hon berättade även att husen byggdes av fångarna själva och att de än idag är bebodda, och då tänker vi ”hur och varför dagens människor skulle vilja bo där” med tanke på husens bakgrund med koppling till historiens händelser på platsen. Med de tankarna i bakhuvudet gick vi in i koncentrationslägret Sachsenhausen.

Bild på elever som besöker Sachsenhausen

Efter mycket gång och hunger så tog vi fram våra lunchpåsar. När vi sedan börjat äta kändes det fel, aptiten försvann när tanken på hur många människor som svultit och lidit dök upp i våra huvuden. Efter ungefär 4,5 timmar av ständig gång samt mycket stillastående bultade våra fötter av smärta och vi började gnälla och sa till varandra i vår grupp att vi ville åka tillbaka till hotellet och lägga oss i våra sängar. Vilket vi nu i efterhand ångrar. Fångarna på koncentrationslägret hade tio timmars ständigt arbetande utan vila och de hade inga egna sängar. Ett exempel på hur illa behandlade fångarna blev var under ett upprop en morgon på vintern då det var -35°. De blev tvingade att stå ute på samma ställe och i samma position i 15 timmar, och där stod vi och gnällde att vi hade ont i våra fötter när vi hade våra nyköpta sportskor på oss.

Fångarna i lägret behandlades olika vilket vi tyckte var extremt konstigt. Varför skulle en person som inte gjort något ont vara lägst rankad i koncentrationslägret, när en brottsling var den som var mest omtyckt.

Vi var där i 4 timmar, 48 minuter och 53 sekunder vilket vi tyckte var mentalt jobbigt. Fångarna i Sachsenhausen var där i flera år. Vi kan inte ens föreställa oss hur jobbigt de hade det, vi som knappt stod ut en halv dag.

/Lisa, Nathalie, Julia, Denise, Elin och Ida

Dag 5: Stasi - när otryggheten fanns hemma

16SA på besök i Stasimuseet i Berlin

Att inte ha någon att lita på känns overkligt, men detta var vekligheten i Östtyskland under Stasitiden. Många av er kanske undrar vad Stasi var, det var nämligen en hemlig polisstyrka som styrdes av Sovjetunionen mellan 1950 och 1990. Stasi arbetade med att spionera på befolkningen i Östtyskland för att ta reda på vilka som stod emot regimen.

Det som var så skrämmande var att Stasi kunde vara vem som helst. Det kunde vara din granne, din bästa vän eller till och med din bror. Deras arbetssätt var att spionera på befolkningen i landet genom att klä sig som vilken person som helst, verklighetens spion var alltså inte någon James Bond. Hur de gick tillväga var främst att manipulera människor i syfte att få information. Detta kunde Stasi göra genom att exempelvis låtsas vara ens vän.

Bild på 16SA som besöker stasimuseet i Berlin

Stasimuseet var Stasis före detta högkvarter där det fanns orörda rum från när organisationen var i fullt bruk. Det fanns även saker på utställningen som användes under den tiden som till exempel vapen, kläder, kameror, mikrofoner, fordon med mera. Vi tycker att rundturen på museet var intressant och komplett. Allt som hade med Stasi att göra fanns på museet med förklarande texter så det var lätt att lära sig och förstå trots att man inte hade läst om det tidigare.

/Christoffer, Armin, Oskar, Filip och Adnan

Bilder från studieresan till Berlin

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan: