Elever vinner på samarbete

Elever på El- och automationsprogrammet och Teknikprogrammets VGT-elever har under våren jobbat med att ha kurs för varandra. Genom att eleverna lär av varandra och över programgränserna så får de en djupare förståelse för helheten, vilket de har nytta av i kommande studier eller arbete.

Teknisterna visade hur aktuell teknik används inom industrin

Gunnar Munktelius, lärare på Teknikprogrammet, berättar att teknikelever i årskurs 2 presenterade för elever från El- och automation hur aktuell teknik används inom industrin. I detta fallet med en helt ny utrustning som gör att man i PC-miljö kan simulera ett pneumatiskt "luftstyrt" system.

Lärare illustrerar system

Gunnar Munktelius illustrerar systemet på tavlan

Först provkörs systemet via simuleringen, i nästa steg byggs själva programmeringen upp och därefter har man i lab-miljö byggt en "plockstation" som styrs av programmet man skapat. Eleverna har själva klurat ut hur de kan använda och provköra systemet i ett simuleringsprogram.

Elever förklarar system

Elever i 14VGT förklarar uppbyggnad av systemet.

William Toresson i 14VGT berättar:

- Vi fick arbeta med en plockstation och syftet var att vi skulle få stationen att plocka upp en puck och flytta den 180 grader åt höger. Vi skulle jobba med ny utrustning som vi inte hade någon erfarenhet av och det fanns heller inga instruktioner. Vi fick lära oss själva med hjälp av internet, söka information och lösa problem själva, säger William Toresson i 14VGT.

El- och automationselever höll i robotutbildning för teknikelever

Eleverna på El- och automation hade en robotutbildning för Teknikprogrammets elever. Teknisterna fick lära sig hur de ska gå tillväga för att tänka ut och göra ett program för att styra en robot. Eleverna på El- och automation hade förberett ett läromedel för utbildningen, vilket kommer att användas i framtiden för kommande elever som väljer El- och automationsprogrammet.

Styrning av robot

14VGT-elev lär sig mer om styrning av robot.

Man lär på bästa sätt genom att instruera andra

Jan Ekmark, lärare på El- och automation, berättar att eleverna lär sig av varandra och lärarna tar ett steg tillbaka för att eleverna tillsammans i största utsträckning ska försöka jobba med problemlösning. De får jobba över programgränserna för att förstå delar av varandras yrkesområden.

 

- Att samarbeta och dra nytta av varandra kunskaper föder framgång, säger Ekmark, det är så det fungerar i yrkeslivet.

Tipsa en kompis

Kontakt för den här sidan:

Senast uppdaterad: 01 november 2016


Translate

Translate this page:

För anställda

Besök oss gärna på