Arbeta med
vård och omsorg

Välkommen till ett roligt, meningsfullt och viktigt arbete där du möter människor, ser deras behov och får mycket tillbaka. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av jobbet, vi hjälper dig in i rollen.

Vård och omsorg är att finnas till för andra

Inom vård och omsorg kan du arbeta med äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättningar. Ibland som ett tillfälligt stöd en period, och ibland som en insats som följer personen livet ut. Det kan till exempel vara hemtjänst, stöd i särskilt boende för äldre (äldreboende eller demensboende) eller personlig assistans.

En personcentrerad vård och omsorg

När du arbetar med vård och omsorg anpassas insatserna efter varje persons individuella behov. Du ska därför kunna klara av att lyssna in önskemål och behov, och göra olika för olika personer.

Det är faktiskt en del av charmen med yrket; att få möta många olika personer, höra deras berättelser och utvecklas genom att få förståelse för deras unika situation!

Att vi arbetar med människor och deras vardag innebär också att arbetstider och arbetspassens längd varierar med de olika verksamheterna. De flesta av våra verksamheter är öppna dygnet runt.

Exempel på arbetsuppgifter
  • En stor del av arbetet handlar om personliga omvårdnadsinsatser. Det kan exempelvis vara att hjälpa en person att duscha och tvätta sig, eller utföra serviceuppgifter i hemmet – till exempel tillaga mat, göra inköp, städa eller byta kläder.
  • Stötta med lyft och förflyttningar för den som inte själv orkar.
  • En del medarbetare får medicinska arbetsuppgifter delegerade till sig från sjuksköterska. Det kan i så fall handla om uppgifter som att ge medicin, lägga om sår, linda ben, sondmata, kontrollera puls, temp och blodtryck eller hantera katetrar.
  • Ibland kan det handla om att bara finnas där och stödja personen att leva ett så självständigt liv som möjligt, och känna trygghet i vardagen.
  • Du kommer också vara delaktig i att upprätta genomförandeplaner, dokumentera i journalsystemet, följa upp och rapportera, vilket innebär att du behöver behärska svenska i tal och skrift.

85 procent av våra sommarvikarier skulle rekommendera jobbet till någon annan. (2022)

Det här behöver du för att få jobba hos oss

Du ska vara en schysst person

Det viktigaste är din person; har du rätt inställning och bemötande välkomnar vi dig, oavsett om du har tidigare erfarenhet och utbildning eller inte.

Rätt inställning och bemötande innebär för oss att

• Du behandlar brukare, anhöriga och kollegor väl
  • Du är nyfiken och villig att lära nytt
  • Du är inkännande och flexibel så att du kan anpassa dig efter varje individs särskilda behov
  • Du klarar att ta eget ansvar – vi kan lita på dig

Du måste kunna kommunicera

Du ska kunna tala, skriva och förstå svenska bra, eftersom dokumentation och kommunikation med våra brukare är en viktig del i arbetet.

Positivt med tidigare erfarenhet och körkort

Om du har arbetat inom vård och omsorg tidigare är det så klart positivt! Du kan också ha jobbat med annat omsorgsarbete, till exempel med barn.

Vill du jobba inom hemtjänst behöver du ha B-körkort, men det är inte ett krav i andra verksamheter.

Vi stöttar dig in i arbetet

Vi erbjuder den utbildning och introduktion du behöver för att du ska känna dig trygg hos oss och med dina arbetsuppgifter.

Våra vikarier får en egen enhetschef ute i verksamheten för att känna tillhörighet till gruppen och få bra stöd och återkoppling i arbetet.

Intresserad?

Vi rekryterar löpande så tveka inte skicka in din ansökan redan idag!

Sidansvarig:

Senast uppdaterad: